اسلام

  • خانه 
  •  
  • تماس  
  • ورود 

تفسیر "ما رَاَيْتُ اِلّا جَميلاً"

16 مرداد 1402 توسط موسوي

☀️

تفسیر “ما رَاَيْتُ اِلّا جَميلاً”

 

جمیل صفت مشبهه است

 یعنی مانند فعل"ضمیری"درون خود دارد

 و درواقع به این معناست که 

ندیدم مگر صاحب زیبایی 

و صاحب زیبا یا زیبا را

 

 اگر جمله به این صورت بود که: 

             "ما رَاَيْتُ اِلّا جَمالاً”

به این معنا بودکه چیزی جززیبایی ندیدم

یکی از اسمای حُسنای الهی جمیل است

        “اِنَّ اللهَ جَميلٌ يُحِبُّ الْجَمالَ‏”

 جمال یعنی زیبایی است

لکن جمیل به معنای زیباست

قابل توجه است که قرب و حب حضرت زینب کبری(سَلامُ­ اللهِ­ عَلَيها) 

در پرتو صبر و شکیبایی 

و آن مدیریت عالی در بحران

 به جایی صعود می­نمود که می­فرمایند:

        “من صاحب جمال را دیدم”

 

 یعنی"خودِخدای سبحان"راملاقات نمودم 

و لبخند رضایت او را دیدم

 به راستی مقام انسانیّت و آدمیّتِ انسان

 تا کجا قدرت رشد و تعالی دارد 

که در بحبوحۀ فجایع می­فرماید: 

من غیر از خداوند چیزی ندیدم

 

رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند

بنگر که تا چه حدّ است مکـان آدمیّت

 

     پس به میزان پیروی و تبعیّت و دخول و ورود به باطن عاشورا

 که همان عمل به قرآن و اطاعت از اهل بیت(عَلَيهِم السَّلام) است

 از انسان “کشف حجاب” می­شود 

و در حدّ هر انسانی،

 

        “افاضات” الهی به او می­رسد….

 

 

 

 

علامه طباطبایی

 

 

 

قاعده العبرة بعموم الفظ لا بخصوص المورد

13 خرداد 1400 توسط موسوي

قاعده« العبره بعموم الفظ لا بخصوص المورد»

فقها و دانشمندان اسلامی با توجه به سبب و شان نزول و ظهر و بطن آیات، قاعده‌ای را به دست آورده‌اند و با تمسک به آن قاعده، احکام را استنباط می‌کنند. آن قاعده عبارت است از: العبرة بعموم اللفظ لا بخصوص المورد، اعتبار به گستردگی لفظ است، نه خصوصیت مورد». یعنی یک فقیه دانا و توانا باید خصوصیات مورد را کنار بگذارد و از جنبه‌های عمومی لفظ بهره بگیرد. البته جنبه‌های خصوصی برای فهم دلالت کلام مفید است، ولی انحصار را نمی‌رساند، زیرا احکام الهی پیوسته همگانی بوده و در همه زمان‌ها جریان دارند. اینک دو نمونه از آیات را می‌آوریم که در روایات، جنبه کلی آن بررسی شده و مورد استفاده قرار گرفته است:

نمونه:

سوره بقره چنین آمده است: و لله المشرق و المغرب فاینما تولوا فثم وجه الله ان الله واسع علیم. این آیه از آیاتی است که دارای ظهر و بطن (تنزیل و تاویل) است که با راهنمایی امام معصوم جنبه عمومی آن روشن شده است. این آیه در ظاهر با آیاتی که ایجاب می‌کند حتما رو به کعبه نماز بخوانید منافات دارد، ولی با مراجعه به شان نزول، این تنافی برطرف می‌شود.

شان نزول آیه چنین است: یهودیان به مسلمانان اعتراض می‌کردند که اگر نمازگزاردن به سوی بیت المقدس حق است، آن‌گونه که تاکنون عمل می‌شد پس تحویل آن به سوی کعبه باطل است و اگر رو به سوی کعبه نماز خواندن حق است، پس بطلان آن چه تاکنون خوانده شده است ثابت می‌شود. خداوند در این آیه جواب می‌دهد که هر دو کار حق بوده و هست زیرا اصل نماز، یک حقیقت ثابت است ولی رو به سوی کعبه یا بیت المقدس، یک امر اعتباری محض است که برای ایجاد وحدت در صفوف نمازگزاران به آن دستور داده شده است. به هر کجا که رو کنی خدا هست و رو به خدا ایستاده‌ای. پس رو به مشرق نمازگزاردن به جهت قرار داشتن کعبه (مکه) در شرق مدینه و رو به مغرب نماز خواندن به دلیل قرار داشتن بیت المقدس در غرب مدینه همگی از آن خداست و رو به خداست. خداوند در تنگنای جهت خاص قرار نگرفته است: ان الله واسع علیم.

در روایات، از این آیه استفاده دیگری نیز شده است و آن این که می‌توان نمازهای مستحبی را در حالت سواره به هر سویی که در حرکت است به جای آورد.  این بطن آیه است که با فهم معصومین - علیهم‌السلام- بدان رهنمون شده‌ایم.

خلاصه تمهیدالقرآن آیت الله معرفت

شب قدر و مضاعف شدن حسنات

18 اردیبهشت 1400 توسط موسوي

شب قدر و مضاعف شدن حسنات

امام محمدباقر(ع) در پاسخ به پرسش حمران از معنای آیه: «اِنَّا اَنزَلنَاهُ فِی لَیلَةِ القَدرِ» فرمود: «آری، منظور شب است. آن شب، همه ساله در دهه آخر ماه رمضان قرار دارد و قرآن جز در شب قدر نازل نشده است». خدای عزوجل می فرماید: «در آن شب، هرکاری ]به نحوی[ استوار، فیصله می یابد.» در شب قدر، هرچیزی از خیر و شر یا طاعت و معصیت یا ولادت مولودی یا مرگ کسی یا روزی ای که در آن سال تا شب قدر سال آینده تحقق می یابد، مقدر می شود. آنچه در آن شب مقدر و حکم شود، حتمی است و البته مشیت و خواست خدا در آن دخالت می کند.

حمران می گوید: عرض کردم: «شب قدر بهتر از هزار ماه است»، مقصود چه چیز شب قدر است؟ فرمود: «کار شایسته در این شب، مانند نماز و زکات و انواع کارهای نیک، از کاری که در هزار ماه بدون شب قدر صورت گیرد، برتر و بهتر است. و اگر نبود که خداوند حسنات مؤمنان را مضاعف می کند، ایشان ]به کمال فضیلت و ثواب[ نمی رسیدند، ولی خداوند حسنات آنان را مضاعف می گرداند»

(محمد محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ترجمه: حمیدرضا شیخی، ج 10، ص 4783.)

نکات کلیدی جز ۱۹

12 اردیبهشت 1400 توسط موسوي


نکات کلیدی  جزء نوزدهم

جزء نوزدهم شامل ادامه سوره فرقان، سوره شعرا و 55 ایه نخست سوره نمل است.

فواید نزول تدریجی قرآن آیه {32}
-در پاسخ به ايرادي كه كافران بر عدم نزول يكجاي قران مي گرفتند، خداوند به پيامبر ميفرمايد ما با اين كار (نزول تدريجي) قلب ترا تثبيت مي كنيم. سپس در آيه 33 نحوه تثبيت را توضيح ميدهد كه هر موقع كافران ، بهانه ها و اتهامات و مطالب جديدي در مخالفت با پيامبر و قران بيان مي كنند يا شبهاتي آميخته از حق و باطل در افكار عمومي ترويج مي كنند، خداوند با نزول ايه‌اي پاسخ انها را بحق و با بهترين توضيح ميدهد و همين باعث تقويت روحيه پيامبر و مسلمين و متقابلا تضعيف كفار ميشود و همين امر هم موجب ناراحتي انها از نزول تدريجي و غير يكجاي قران شده است.

مشخصات عبادالرحمان:

در آيات انتهايي سوره فرقان به ويژگيهاي بندگان شايسته خداوند اشاره شده كه عبارتند از:
-عدم تكبر
-مواجهه مناسب با جاهلان
-پيوسته به ياد خدا بودن
-خايف از عذاب جهنم و دعا براي مبتلا نشدن به آن
-اعتدال در انفاق ( نه اهل زیاده‌روی هستند و نه بخل می‌ورزند؛)
-نفي نظري و عملي شرك
-عدم قتل نفس
-اجتناب از زنا
-عدم شهادت ناحق
-اعراض از لغو
-متذكر شدن از ايات الهي
-دعا براي برخورداري از همسر و فرزندان باتقوا

منظور از سلام گفتن به جاهلان چیست؟ وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا
در اینجا هم، مفهوم کلی سلام که ابراز اطمینان دادن به مخاطب و سلامت ماندن و ایمن بودن مخاطب از ناحیه سلام کننده محسوب میشود، مصداق و مفهوم دارد. یعنی به مخاطب جاهل یا لغوگو یا عنود نسبت به حق اعلام میکنیم که علیرغم اینکه ما بحق بودن خود اطمینان داریم اما مقابله به مثل نمیکنیم ،تهدید نمی کنیم، لغو نمی گوییم و گذر می کنیم. وخطری هم متوجه مخاطب نیست.
عبادالرحمان در دنیا در مواجهه با ناملایمات و توهین و مسخره جاهلان و مخالفان ،به انها سلام میگویند. درعوض در آخرت هنگام ورود به بهشت،بهشتیان به انها سلام میگویند.

-مشترکات دعوت انبیا و واکنش های مخالفان در طول زمان

در سوره شعرا که به داستان 5 پیامبر اشاره شده در ابتدای همه انها 5 ایه بطور مشترک وجود دارد که حاکی از اشتراک پیام اصلی انبیا و نیز یکسانی واکنش اقوام مختلف به دعوت انبیا و همچنین تبلیغ انبیا بدون درخواست اجر و مزد از مردم است.

همانا پرودگارت عزیز رحیم است

تکرار 9 باره صفات عزیزالرحیم برای خداوند در سوره شعرا بیشترین تکرار این عبارت در سوره های قران است. این ترکیب یعنی که خداوند در عین مسلط بودن و تفوق داشتن بر خلایق از جمله مکذبین و مخالفان دین، دارای ثبوت در رحمت نسبت به مومنان است.

در این 5 داستان علاوه بر دعوت مشترک انبیا به پیام خاص رسولان که متمرکز بر یک یا چند رفتار مهم یا عقیده خاص اشتباه آن قوم بوده نیز اشاره شده است.

الف- قوم نوح: تمسخر و تحقیر پیروان نوح و درخواست از نوح که از انها جدا شده و انها را از خود طرد نماید.
ب-قوم عاد:از ایات سوره اینگونه برمی آید که روحیه ای اشرافی و ستمگر و جبار داشتند و با ساخت کاخها و عمارات بلند و شدت عمل در مواجهه با زیردستان و کارهای عبث ،دنبال جاودانگی بوده اند.

ج-قوم ثمود:در نعمتهای مختلف غرق بودند اما دچار غفلت شده و با تبعیت از مسرفینی که در زمین فساد می کردند،در استفاده از نعمتها دچار از حدگذرانی و تجاوز از حدود منطقی و شرعی شدند.

د- قوم لوط:مبتلا به عمل زشت لواط و همجنس بازی در میان مردان و زنان بودند.

ه-اصحاب ایکه(حجر):مبتلا به کم فروشی در معاملات و فر

نکات کلیدی جز ۱۸

10 اردیبهشت 1400 توسط موسوي


نکات کلیدی جزء هجدهم قران مجید

جزء هجدهم شامل سوره های مومنون، نور و بخشی از سوره فرقان است.

مومنان از افعال و افکار لغو روگردانند

خداوند در توصيف مومنان می فرمایند:الذین هم عن اللغو معرضون". [۴]المومنون
“کار” لغو” آن کاری است که فایده نداشته باشد. پس کارهای لغو در نظر دین، آن اعمال مباح و حلالی است که صاحبش در آخرت و یا در دنیا از آن سودی نبرد و سر انجام آن، منتهی به سود آخرت نگردد. البته لغو تنها شامل سخنان و افعال بیهوده نمی‌شود بلکه افکار بیهوده و بی پایه‌ای که انسان را از یاد خدا غافل و از تفکر در آنچه مفید و سازنده است به خود مشغول می‌دارد همه در مفهوم لغو جمع است.
در واقع مؤمنان آن چنان ساخته شده‌اند که نه تنها به اندیشه‌های باطل و سخنان بی اساس و کارهای بیهوده دست نمی‌زنند، بلکه به تعبیر قرآن از آن” معرض” و رویگردانند.” تفسیر المیزان

سوره نور

از ابتدای سوره تا آیه ۳۴ و سپس آیات ۶۱ تا ۵۸ به حفظ ابروی افراد و حریم خصوصی آنها بویژه بانوان در داخل جامعه و خانواده اختصاص دارد.از آیه ۳۵ تا ۶۴ (بجز ۶۱ تا ۵۸) هم به تمجید از ایمان واقعی و اطاعت از پیامبر جهت بهره مندی از هدایت الهی پرداخته است.

احکام مجازات مرد و زن زناکار

این آیات توجه انسانها را به تهیه و تشریع نظامات حقوقی و جزایی جامع جلب ميكند. نظاماتی که با هدف امنیت اخلاقی جامعه تهیه شده باشد، هم جرایم محکومین شفاف باشد، هم تناسب مجازات با جرم عایت شده باشد، هم روش اثبات جرم مشخص باشد،زهم مجازات اتهام زنندگان مشخص باشد و هم استثناها و موارد خاص دیده شده باشد. نکته اعجازی این درس آن است که در ۱۴۰۰سال پیش آمده ،نه الان که نظامات حقوقی انسانی پیشرفت کرده است.

نکوهش شدید از اتهام زنندگان و رواج دهندگان شایعات 

آیات 11تا 25 سوره نور به نکوهش وتقبیح عملکرد دسته ای از مسلمانان در اتهام زدن به یک زن پاک و انتشار دهان به دهان آن در سطح جامعه می پردازد

حرمت ورود و نفوذ به حریم خصوصی دیگران:

این ایه زشتی و حرمت هر گونه ورود به حریم خصوصی دیگران بدون اجازه و رضایت انها را تاکید میکند. با تعمیم مفهوم کلمه” بیوت"به هر گونه حریم خصوصی افراد و منحصر نکردن “لا تدخلوا"به داخل شدن توسط پا بلکه نفوذ دادن هر عضوی از بدن از جمله چشم وگوش به حریم دیگران، این ایه در عصر نزول که خانه ها در نداشتند منحصر نمی ماند و در عصر فناوری های دیجیتال نیز مصون بودن حریم خصوصی افراد (چون ایمیل،گوشی،حافظه رایانه،مکالمات،اتاق های پرو و ….)را از تعرض و ورود بدون اجازه سایر چشم وگوش های طبیعی و مصنوعی تایید می کند.

تعریف حریم های سه گانه برای زنان مسلمان

در سوره نور درخصوص اشکار کردن بدن و زینتهای زنان سه حریم متفاوت تعریف شده است:
الف:محدوده ای شامل محارم و زنان و پسران غیر ممیز:در این محیط ، میتوانند همه زینتهای خود را اشکار کنند و لزومی به پوشاندن انها نیست.در این محیط و محدوده، تکلیفی مشابه مردان دارند.
ب:محدوده فراتر از محدوده الف که محارم و غیرمحارم را در برمیگیرد: در این محیط، زنان با روسری یا بالا پوش خود ؛گریبان وسینه های خود را بپوشانند .لزومی به پوشاندن آنچه از زینتهای خود که غالبا آشکار است (یا پوشاندن انها ،با سختی است مثل صورت و دست ها) نبوده اما زینت های غیر اشکار را نباید در معرض دید بگذارند و یا به طرق دیگر، توجه مردان نامحرم را به آنها جلب نمایند.
ج: حریم مخصوص اوقات خلوت زن و شوهر که هیچ کس حتی فرزندان غیر بالغ هم حق ورود به آن را بدون اجازه ندارند و زن وشوهر مشترکا باید از این حریم و آشکار نشدن آن محافظت نمایند.

بنا براین میتوان گفت قران سه حریم برای افراد و خانواده تعریف کرده است:
حریم مخصوص زوجین ،حریم مخصوص نزدیکان و محارم، حریم عمومی و اجتماعی


مقایسه بهره مندان از نور هدایت الهی و پس زنندگان این هدایت (آیات 35-40)

  • 1
  • 2
خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

اسلام

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • شهادت حضرت حمزه
  • شهادت حضرت حمزه
  • غدیر
  • غدیر
  • زیارت عاشورا
  • هفته دفاع مقدس
  • هفته دفاع مقدس
  • مهدویت و دفاع مقدس
  • معرفی کتاب
  • عاشورا
  • معلم
  • عاشورا
  • شهادت فرزندان امام حسن علیه السلام در کربلا
  • شبهه
  • زندگینامه حضرت علی اکبرعلیه السلام
  • وقایع بعد عاشورا
  • احکام
  • شهدای محراب
  • اخلاق
  • سلمان فارسی
  • هفته کتاب
  • اولین زائر کربلا
  • اربعین
  • اخلاقی
  • بسیج مستضعفین
  • بزرگداشت شیخ مفید
  • 28صفر
  • خلاصه ای از زندگانی امام حسن عسکری علیه السلام
  • خلاصه ای از زندگانی امام حسن عسکری علیه السلام
  • ولنتاین یا روز عشق
  • شهادت حضرت زهرا
  • میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها
  • Hnhf udn k,v,c hc ndn'hi hsghl
  • آداب عید نوروز ازدیدگاه اسلام
  • ماه پر فضیلت رجب
  • شهادت امام هفتم
  • مبعت پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله )
  • سوم شعبان
  • چهارم شعبان
  • معراج
  • معراج
  • تخریب بقیع
  • چگونگی تشخیص الهام رحمانی از شهود شیطانی
  • تفاوت خلیفه الله با حجت الله
  • اوصاف امیر مومنان علی علیه السلام
  • احکام
  • عاشورا
  • اقتصاد مقاومی
  • شهادت حضرت رقیه(س)
  • حکایت
  • اخلاق
  • نکته اخلاقی
  • شهادت امام رضا
  • سیاست امام رضا علیه السلام در مقابل مأمون
  • امام حسن عسکری علیه السلام
  • اقتصاد اسلامی
  • امام مهدی (عج) همیشه به یاد امام حسین(ع)
  • نهج البلغه :حکمت
  • تفسیر آیه مباهله
  • تفسیر آیه مباهله
  • نقش دعا در تعجیل در فرج
  • فضیت گریستن بر حسین
  • زن
  • آزمایش الهی
  • اربعین
  • نقش اقتصادی زنان
  • کلام
  • فرهنگی
  • حجاب
  • پاسخ شبهه
  • هفته کتاب
  • تفسیر
  • انقلاب
  • حدیث
  • فقهی
  • قرآنی، تفسیری
  • مهدویت
  • امام علی ع
  • مناجات

Random photo

چقدر این سخنان امام امت ، به درد این ایام می خورد و آرامش بخش است...

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس